Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen

Patiënttevredenheid

Revalidatie

Hoe tevreden zijn patiënten over de revalidatieafdeling van Revant medisch specialistische revalidatie?

Revalidatiecentra en revalidatieafdelingen van ziekenhuizen vragen regelmatig aan patiënten wat ze vinden van de zorg en dienstverlening. Ze vragen bijvoorbeeld om een rapportcijfer.

Patiëntervaringen
Revalidatiecentra en revalidatieafdelingen gebruiken meestal een vragenlijst om de ervaringen van individuele patiënten te peilen. Ze vragen ook aan groepen patiënten wat hun ervaringen zijn. De ene groep vindt bijvoorbeeld korte wachttijden belangrijk, de andere groep patiënten vindt nazorg belangrijk. Dit gebeurt bijvoorbeeld via:

  • Patiëntenpanels
  • Gesprekken bij ontslag
  • Spiegelgesprekken met patiënten waarbij medewerkers luisteren

Cijfers vergelijken
Revalidatiecentra gebruiken dezelfde vragenlijst, de zogenoemde ervaringsvragen. Hun resultaten kun je daardoor goed met elkaar vergelijken. Ziekenhuizen gebruiken soms andere vragenlijsten. De cijfers van revalidatiecentra en revalidatieafdelingen van ziekenhuizen zijn daarom minder goed vergelijkbaar. Het landelijk gemiddelde is gebaseerd op de ervaringsvragen van revalidatiecentra.

Meer weten over de ervaringen van patiënten? Ga naar de website Zorgkaart Nederland van Patiëntenfederatie Nederland

Zorgkaart Nederland


Lees de toelichting van Revant medisch specialistische revalidatie

Revant stelt hoge eisen aan de kwaliteit en veiligheid voor revalidanten. Door het regelmatig bevragen van revalidanten over hun ervaringen met onze zorg- en dienstverlening, kunnen we ervan leren en verbeteren.

Hoe doen wij dit?
Tijdens de behandeling zijn wij in gesprek met revalidanten en krijgen zodoende zinvolle tips of suggesties. Of we nodigen een aantal revalidanten uit voor een evaluatiegesprek een half jaar na ontslag. Tot slot doen wij mee aan de landelijke tevredenheidsmetingen (zgn. ervaringsindicatoren), waarbij de uitkomsten ook kunnen worden vergeleken met andere revalidatiecentra.

Wie niet tevreden is, kan een klacht indienen. Dit kan bij een arts, behandelaar of verpleegkundige, maar ook bij de klachtenfunctionaris, via de website van Revant.

Meer weten over de ervaringen van patiënten? Bekijk de onderstaande links naar Zorgkaart Nederland en Revant website.


Score

Bijgewerkt: 19-06-2018